Se mer på SVT.se
]]>Läs hela artikeln i Aftonbladet
]]>Läs hela artikeln här
]]>Läs hela artikeln av Peter Hultqvist, riksdagsledamot (s) i Dala Demokraten
]]>Läs insändare i Länstidningen
]]>Läs hela artikeln i Sundsvalls Tidning
]]>Läs mer här
]]>Läs mer i Trelleborgs Allehanda.
]]>Läs mer i Finnveden.nu.
]]>Läs mer i Höglandsnytt.
]]>Läs Miljöpartisternas svar på Kenneth Winsborgs insändare här.
]]>Läs mer i Höglandsnytt.
]]>Läs mer i Jönköping NU.
]]>Läs mer i BLT.
]]>
Bensinskatteuppror.se |
||
1 814 061Så många skrev under bensinskatteupprorets tre krav.
LänkarBesökarewww.bensinskatteuppror.se har besökts 647211 gånger. Kontakt
Kenneth Winsborg, talesperson |
ArkivUnder tiden Bensinskatteuppror.se var aktivt så publicerades mängder med artiklar och insändare om upproret. Många av dem är länkade i vårt arkiv. Visa: »Nyheter »Pressklipp »Kommentarer »Alla SVT debatt om rekorddyr bensinRekorddyr bensin – en nödvändighet? Debatt mellan bland andra Mats Pertoft (MP) och Kenneth Winsborg, Bensinskatteupproret. Se mer på SVT.se Sven-Erik Österberg (S): Alliansen bryter vallöfte – smyghöjer dieselskattSven-Erik Österberg (S): När vi föreslog höjning rasade borgerliga mot ”skattechock” Nu vid årsskiftet påbörjar den borgerliga regeringen en höjning av dieselskatten med 50 öre för landets bilister. Det talar borgarna väldigt tyst om. I valrörelsen lovade Fredrik Reinfeldt och Maud Olofsson att inte höja skatten på bensin och diesel. Det var ett mycket tydligt vallöfte som regeringsföreträdarna betonade skulle gälla hela mandatperioden år 2010 till 2014. Läs hela artikeln i Aftonbladet Arbetarbladet: Vi höjer inte bensinskattenAlliansen har nu enats om ett tydligt löfte till väljarna inför valet 2010: Vi höjer inte bensinskatten under kommande mandatperiod. Det innebär att inga tillkommande aktiva bensinskattehöjningar kommer att genomföras. Så värnar vi hushållens marginaler samtidigt som vi skapar bra villkor för tillväxt, jobb och företagande när Sverige tar sig ur krisen, skriver Fredrik Reinfeldt, Maud Olofsson, Jan Björklund och Göran Hägglund i Arbetarbladet. Läs hela artikeln här Maud – hur mycket ska du höja bensinpriset?30 april så avslöjas det att centerpartiet vill höja bensinskatten med 105 öre. Någon dag innan hade Maud Olofsson kraftigt kritiserat de rödgrönas förslag att höja skatten med 49 öre – trots att hennes parti står bakom en höjning som är dubbelt så stor. När Maud Olofssons ”bensinbluff” avslöjades så ville hon inte kommentera detta. Sen några dagar senare så tvingades hon ut på banan och menade då att allt var en lögn, i själva verket var det vara bara en ”liten” arbetsgrupp inom centerpartiet som hade föreslagit detta. Läs hela artikeln av Peter Hultqvist, riksdagsledamot (s) i Dala Demokraten Ogenomtänkt bensinskattEnligt Bengt Kriström, professor i naturresursekonomi, motsvarar miljökostnaden i glesbygd ungefär 18 öre per liter bensin. Alltså en bråkdel av vad skatten är redan före höjningen. Läs insändare i Länstidningen Höjd bensinskatt sänker oppositionenOppositionspartierna Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet har nu enats om att höja skatterna om de vinner valet. När det gäller miljöskatter skall ytterligare elva miljarder drivas in från medborgarna. Nästan allt skall komma från bilisternas redan svårt sargade plånböcker. Bensin- och dieselskatterna skall vid pump höjas med 61 öre. Det innebär ett pris som närmar sig 15 kronor om de rödgröna vinner valet. Miljöpartiet är det största hotet mot bilfamiljerna. Bara bensinskatten vill MP höja med två kronor. Läs hela artikeln i Sundsvalls Tidning Nej till höjd bensinskattBara var tionde väljare stödjer oppositionens förslag om att höja bensinskatten, visar Aftonbladet/Sifo. Läs mer här Finns det någon EU-kandidat som vågar?Nästan alla andra sektorer slipper eller har kraftiga rabatter på sina koldioxidutsläpp – varför? Flyg, fartyg, tung industri, lokaluppvärmning, livsmedelsproduktion osv betalar ingen eller mycket liten koldioxidskatt – varför? Det är samma typ av koldioxid som släpps ut! Finns det någon kandidat som är beredd att ta strid för att det skall införas gemensamma internationella regler och samma skattesatser? Läs mer i Trelleborgs Allehanda. Finns det någon EU-kandidat som vågar?Finns det överhuvudtaget någon EU-kandidat som är beredd att arbeta för sänkt bensin- och dieselskatt i Sverige? Det finns många argument för att minska beskattningen av personlig rörlighet i vårt land. Med tanke på hur stort och glesbefolkat Sverige är i förhållande till resten av EU bör vi ha betydligt lägre skatt på bensin och diesel än vad som eventuellt kan vara motiverat för det tättbefolkade Centraleuropa. Läs mer i Finnveden.nu. Finns det någon EU-kandidat som vågar?Finns det någon kandidat som vågar stå upp och driva denna linje är det dags att träda fram. En orättvis hög beskattning av invånarna i vårt glesbyggdshörn av EU är orättvis och hjälper ingen global miljö. Däremot stjälper det vårt folk och våra konkurrensmöjligheter. Detta är ingen ointressant fråga i EU-valdebatten. Hittills har över en million nio hundra tusen skrivt på bensinskatteupprorets tre krav på sänkt bensin och dieselskatt. Finns det någon kandidat för alla dessa att rösta på? Läs mer i Höglandsnytt. Koldioxidskatten kraftfullt klimatverktygForskning har visat att bensinskatten är det enskilt viktigaste styrmedlet hittills för att minska klimatpåverkan. Om inte europeiska länder hade beskattat bensinen skulle världens koldioxidutsläpp ha varit cirka fem procent högre. Läs Miljöpartisternas svar på Kenneth Winsborgs insändare här. Plakatpolitik och löftesbrott!Regeringen och Anders Carlgren har nämligen glömt, eller aldrig varit medvetna om, att sedan alliansens tillträde efter valet 2006 så har skatten på diesel redan höjts med hela 84 öre litern. De stordåd som skall uppnås med nästa höjning på 40 öre borde redan ha inträffat två gånger om. Läs mer i Höglandsnytt. Plakatpolitik och löftesbrott!Skall regeringen uppnå något i klimatsammanhang är det internationella överenskommelser och globala system som gäller. Sveriges bilister och åkare betalar redan världens högsta koldioxidskatt. Har det hjälpt klimatet? Nej – men det fyller på Borgs och tidigare Nuders kassakistor. Läs mer i Jönköping NU. Plakatpolitik och nya löftesbrottDen enda effekten av att vi ytterligare höjer världens högsta koldioxidskatt blir att svenska medborgare, svenska företag och på sikt hela Sverige blir fattigare. Stryk planerna på dieselskattehöjning i den kommande klimatproppen. Börja i stället att sänka de svenska bensin & dieselskatterna så att vi kan få en globalt harmoniserad situation. Läs mer i BLT. Få de senaste nyheterna automatiskt med RSS. (Du behöver en RSS-läsare) Har du sett något skrivet om det höga bensinpriset? Ge ditt tips till denna sida! |