Att höja bensinskatten är ett svårslaget praktsvek av regeringen Reinfeldt. De nya moderaterna har övergivit sin sedan lång tid inarbetade linje som det bilburna arbetande folkets parti. Under lång tid har man drivit en i många stycken konstruktiv trafikpolitik. Man har bla under flera år krävt en bensinskattesänkning med 2 kronor litern. Alliansens två partier (m) och (kd) gick till val på bensinskattesänkning. (fp) och (c) lovade att i vart fall inte höja. Efter valet tvärvände man och höjer bensinskatten.
Sverige mot Stureplan
Nu har ”de nya moderaterna” på sin partistämma piskat igenom skattehöjarlinjen. De dyra konsulterna och nya strategiska rådgivarna runt Stureplan driver sin linje omedvetna om folkets villkor i EU.s verkliga glesbyggd. Det kan inte vara lätt för de moderata riksdagsmännen att komma hem till sina valkretsar och möta vanligt folk som kör bil för att dom måste, inte kör för att det är för billigt.
Röstar med fötterna
Men problemet för riksdagsmännen verkar bli mindre för var dag. Alla de som la sin sedel på moderaterna för trafikpolitiken och bensinskattesänkningen verkar nu rösta med fötterna och lämna partiet. Opinionssiffrorna talar sitt tydliga språk.
Enorm uppslutning
Trots att vi i Bensinskatteupproret inte haft tid eller resurser att göra några större satsningar den senaste tiden formligen väller det in nya människor som anmäler sig. Sedan regeringens svek om bensinskatten tillkannagavs har nästan 50.000 nya protesterande anslutit sig till våra tre krav om bensinskattesänkning. Kontakten med denna folkrörelse visar tydligt att mängder av alliansväljare känner sig grundlurade och att det inte bara är Mona Sahlin bland (s) folket som är orolig i ett
längre demokratiskt perspektiv över detta praktsvek som vi nu bevittnar från alliansen och de nya moderaterna.
Demokratiskt underskott
Högskattelinjen för bensin och bilister har aldrig fastställts i något val där människor verkligen har fått rösta om alternativen. Högskattelinjen har ännu en gång svekfullt smugits på oss efter valen. Under valet flaggade inte heller (s) för några stora skattehöjningar på drivmedel. Nu talar vissa delar av den centrala (s) rörelsen om höjningar på 5 kronor litern. Denna politik har inget folkligt stöd i ett land där människor på grund av geografin måste köra bil i en helt annan utsträckning än vad som är fallet i tättbefolkade områden i världen.
Över 5 miljoner besök
Bensinskatteupproret har blivit en genuin folkrörelse fast med ny teknik. Vår hemsida har hittills besökts över 5 miljoner gånger. För varje besök ökar folkbildningsarbetet. Fler och fler inser att för Sveriges del är problemet med för höga pumppriser inte oljeshejkernas fel utan våra inhemska politiker. Råvaran kostar ungeför 3.95 litern. Men ett pumppris på runt 12 kronor beror på inhemskt beslutad skatt på närmare 8 kronor litern. Med denna högskattepolitik blir inte de nya moderaterna långvariga vid makten. Men vart skall alla bersvikna och grundlurade väljare gå om nu (s) vill höja skatten så att bensinpriset
blir runt 17-18 kronor litern?
./.
Varberg o Dalby
Lennart Bengtsson, initiativtagare
Kenneth Winsborg, talesman
Bensinskatteuppror.se